1. De basisleerstof, de kerndoelen, die versneld en compact worden aangeboden. Dit houdt in dat ongeveer 70% van de reguliere leerstof wordt geschrapt.
  2. Een ‘Surplus-aanbod’: de vrijgekomen onderwijstijd wordt besteed aan filosoferen, denksleutels, debatteren, Deep Level Learning, onderzoeken, eigen leervragen, nieuwskringen, versterkt (Cambridge) Engels, schaken, werken met de Pittige Plus Torens,First Lego League, e.d.
  3. Aanbod vanuit het VWO: voor de bovenbouw wordt een deel van het curriculum door docenten van het VWO verzorgd. Er worden modules klassieke talen, practicum NASK/biologie, toegepaste geschiedenis, maatschappijwetenschappen etc. als basisaanbod opgenomen in het curriculum.
  4. Een leerlijn voor de Leergebied Overstijgende Onderwijs Doelen zijn (LOOD) zijn uitgangspunt in het ontwikkelen van executieve functies en de vaardigheden van de 21e eeuw. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Groeiboekje (Jan van Nuland) en de Doelen en Vaardigheden Lijst. (DVL).