STICHTING MATILDA
Als Stichting Matilda richten wij ons op het realiseren van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Dit houdt in dat het onderwijs optimaal wordt ingericht waarbij de leerling met zijn ondersteuningsbehoeften het uitgangspunt is.
De stichting bestaat uit hoogbegaafdheidsspecialisten, ervaren onderwijsprofessionals, ouders van hoogbegaafde kinderen, een jurist en een financieel adviseur.
We hebben jarenlange ervaring in het opzetten van voltijds HB-onderwijs maar moeten helaas concluderen dat het niet lukt om écht passend HB-onderwijs (zowel pedagogisch als didactisch) binnen een ’gewone’ basisschool te realiseren. Binnen het reguliere onderwijs (zelfs op hb-scholen, alle goede bedoelingen ten spijt), is er nog veel onwetendheid en onbegrip over wat hoogbegaafdheid in de volle breedte is. Het is van cruciaal belang om te weten wat deze kinderen echt nodig hebben om gelukkig te worden en tot hun volle potentieel te komen, ook later als volwassene. Naast deze noodzakelijke expertise lijkt jammer genoeg vaak de oprechte affiniteit met de doelgroep bij directies en leerkrachten gemist te worden. Dit zijn enkele factoren die ertoe geleid hebben dat we als stichting volledig zelfstandige scholen gaan oprichten met ervaren leerkrachten die binnen de Matilda-organisatie specifiek worden opgeleid.
Vanwege meerdere hulpvragen uit de regio Tilburg / Oisterwijk / Moergestel willen we de belangstelling voor een “Matildaschool” in kaart brengen.
visie
Bijdragen aan het geluk van hoogbegaafde leerlingen door een optimale leeromgeving te creëren, met ontwikkelingsgelijken, waarbinnen zij de emotionele en creatieve ruimte ervaren om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten optimaal kunnen benutten.
Missie
Op Matilda waarderen, stimuleren en ondersteunen we de leerling in het eigenaarschap van het eigen leerproces en in het prioriteren van de zelfgekozen competenties die hij/zij nodig heeft om de doelen van zijn leerproces te verwezenlijken.
UITDAGING EN VERRIJKING
De basisleerstof wordt versneld en compact aangeboden. De tijd die vrijkomt besteden wij onder andere aan:
Surplus – filosoferen, denksleutels, debatteren, Deep Level Learning, onderzoeken, eigen leervragen, nieuwskringen, Cambridge Engels, schaken, werken met de Pittige Plus Torens, First Lego League etc.
Aanbod vanuit het VWO – voor de bovenbouw wordt een deel van het curriculum door docenten van het VWO verzorgd. Er worden modules klassieke talen, practicum NASK/biologie, toegepaste geschiedenis, maatschappijwetenschappen etc. als basisaanbod opgenomen in het curriculum.
- LOOD – Een leerlijn voor de Leergebied Overstijgende Onderwijs Doelen zijn (LOOD) zijn uitgangspunt in het ontwikkelen van executieve functies en de vaardigheden van de 21e eeuw.
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom Matilda?
Laat hieronder uw gegevens achter