Matilda zal starten als een onbekostigde school. Dit houdt in dat de school gedurende de eerste twee jaar geen overheidssubsidie ontvangt.
Wij zijn echter van mening dat Matilda-onderwijs toegankelijk moet zijn voor ieder kind dat behoefte heeft aan deze vorm van onderwijs, ongeacht de financiële situatie binnen het gezin. Wij zijn daarom in gesprek met diverse partijen die ons hierin mogelijk kunnen ondersteunen.
- De basisleerstof, de kerndoelen, die versneld en compact worden aangeboden. Dit houdt in dat ongeveer 70% van de reguliere leerstof wordt geschrapt.
- Een ‘Surplus-aanbod’: de vrijgekomen onderwijstijd wordt besteed aan filosoferen, denksleutels, debatteren, Deep Level Learning, onderzoeken, eigen leervragen, nieuwskringen, versterkt (Cambridge) Engels, schaken, werken met de Pittige Plus Torens,First Lego League, e.d.
- Aanbod vanuit het VWO: voor de bovenbouw wordt een deel van het curriculum door docenten van het VWO verzorgd. Er worden modules klassieke talen, practicum NASK/biologie, toegepaste geschiedenis, maatschappijwetenschappen etc. als basisaanbod opgenomen in het curriculum.
- Een leerlijn voor de Leergebied Overstijgende Onderwijs Doelen zijn (LOOD) zijn uitgangspunt in het ontwikkelen van executieve functies en de vaardigheden van de 21e eeuw. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Groeiboekje (Jan van Nuland) en de Doelen en Vaardigheden Lijst. (DVL).
Bij mogelijke belemmerende factoren (bijv. dubbele diagnoses) wordt bekeken of Matilda over voldoende expertise beschikt om tegemoet te kunnen komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Het kan voorkomen dat leerlingen, ondanks een IQ van boven 130, niet op Matilda worden geplaatst. Matilda lijkt dan niet de geschikte onderwijsvoorziening voor de leerling.
Het voltijd-onderwijs op Matilda is specifiek bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen die vanwege hun cognitieve talent meer uitdaging nodig hebben en geen passend onderwijsaanbod krijgen binnen het reguliere onderwijs en voor wie het aanbod binnen een plusgroep onvoldoende blijkt te zijn. Voordat een leerling geplaatst wordt is zorgvuldig afgewogen of plaatsing wenselijk of mogelijk is. Daarbij wordt, buiten de gestelde aannamecriteria, gekeken of er mogelijke belemmerende kind-kenmerken aanwezig zijn. Het borgen van de veiligheid van de leerlingen en leerkrachten staat hierbij voorop.
Aan een Matildaleerkracht worden andere competenties gekoppeld dan aan leerkrachten die werkzaam zijn in het reguliere basisonderwijs. Hoogbegaafde leerlingen beschikken namelijk over specifieke leer- en persoonlijkheidseigenschappen die om aangepast leerkrachtgedrag vragen. Een aanpassing van het ‘leerkrachtgedrag’ is voorwaardelijk om hoogbegaafde leerlingen optimaal te kunnen begeleiden. Een Matildaleerkracht is een professional die steeds reflecteert op eigen kennis, vaardigheden en praktisch handelen. Vanuit dit reflectieproces is hij in staat om zijn pedagogisch en didactisch handelen af te stemmen op de educatieve behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Naast een goede algemene en vakinhoudelijke kennis interacteert een Matildaleerkracht op basis van respect en waardering voor de leerling. De leerkracht is in staat en bereid om een deel van haar autoriteit af te staan en gunt de leerling het eigenaarschap over het eigen leren.
De leerkrachtvaardigheden die aan de visie van Matilda zijn gekoppeld, zijn specifiek geformuleerd in het Competentieprofiel Leerkracht. Vanuit onze eigen Academie worden de leerkrachten middels frequente scholing en coaching ondersteund in het ontwikkelen van de geformuleerde competenties.
Een leerkracht op Matilda heeft een passende grondhouding, is bij voorkeur academisch geschoold, is bereid tot leren en beschikt over een grote algemene kennis.
Bij Matilda streven we naar een groepsgrootte van maximaal 18 leerlingen. De uiteindelijke groepsgrootte is uiteraard ook afhankelijk van het aantal aanmeldingen.
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen, zullen we starten vanaf groep 3. In de opstartfase zal er gewerkt worden in combinatiegroepen.
Momenteel wordt er gezocht naar de ideale locatie voor de school. Omdat Matilda een regiofunctie heeft, is een strategische ligging van belang. We zoeken een gebouw en buitenruimten die passen bij onze visie zodat wij onze projecten kunnen realiseren. De school zal worden gevestigd in regio Tilburg.